Interstatelijke klacht NL vs RF

Op 26 januari heeft een hoorzitting plaatsgevonden van de Grand Chamber van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. Onderwerp waren de ontvankelijkheid van de interstatelijke klacht van Nederland en Oekraïne tegen Rusland wegens het neerhalen van vlucht MH17. Meer in het bijzonder ging het op 26 januari over de ontvankelijkheid van de klachten. Het Hof moet hier eerste een beslissing over nemen voordat begonnen kan worden met de inhoudelijke behandeling van de klachten.

Eerder hebben de Stichting en de advocaten van het RBT gezamenlijk een ondersteunende interventie ingediend bij het EHRM. De hoorzitting vond plaats in de periode van grote spanningen tussen Rusland en Oekraine en dat was te merken aan de geladen sfeer in de zittingzaal. Delegaties van Oekraine, Rusland en Nederland hebben de Grand Chamber, die bestaat uit 17 rechters uit verschillende Europese landen een toelichting gegeven en vragen beantwoord. De Nederlandse delegatie bestond uit vertegenwoordigers van het ministerie van Buitenlandse Zaken en -namens de nabestaanden- de voorzitter van de Stichting, Piet Ploeg. Wij zijn het ministerie en de president van de Grand Chamber zeer erkentelijk voor de geboden gelegenheid om tijdens de hoorzitting ook het geluid van de nabestaanden te laten horen.

Via de volgende link kunt u de videoregistratie van de hoorzitting bekijken:

De pleitnota van de Nederlandse delegatie, incl. de toespraak van onze voorzitter kunt u nalezen via de volgende link:/uploads/documenten/2021-11-11_Pleidooi_NL_Hoorzitting_ontvankelijkheid_definitief_versie_uitgesproken.docx . Om deze link te openen moet u eerst inloggen in het besloten deel van onze website