17 January 2020

brief aan minister Blok van Buitenlandse Zaken

In februari 2019 bracht de Onderzoeksraad voor Veiligheid een rapportage uit over de opvolging van hun aanbevelingen in het eindrapoort MH17. deze aanbevelingen zagen o.a. op het vliegen boven conflictgebieden. Eén van de bevindingen was, dat staten waar gewapende conflicten waren, nog niets hadden ondernomen om hun luchtruim veiliger te maken of te sluiten. als stichting hebben wij daar toen al onze zorgen over uitgesproken.

Op 8 januari 2020 werd vlucht PS752 neergeschoten door een Iraanse raket.  176 onschuldige burgers kwamen daarbij om het leven. Vrijwel direct kwamen de gelijkenissen tussen deze verschrikkelijke daad en het neerhalen van vlucht MH17 pijnlijk naar voren. in beide gevallen bleef het luchtruim open, terwijl er een gewapend conflict plaatsvond. Terecht werd de discussie geopend over de vraag hoe het na alle ervaringen nu nog steeds mogelijk is, dat er nog steeds gevlogen kan worden boven conflictgebieden.

Gebeurtenissen als Mh17 en PS752 mogen niet meer voorkomen! Door de Tweede Kamer zijn inmiddels schriftelijke vragen gesteld en ook de voorzitter van de OVV heeft zijn zorgen uitgesproken in een podcast. het bestuur van de stichting heeft vandaag een brief gestuurd aan minister van Buitenlandse Zaken Blok, in afschrift aan minister van Infrastructuur en Waterstaat van Nieuwenhuizen en aan een aantal Kamercommissies. De brief kunt u hier bekijken.

Op 29 januari om 14.00 uur is er een Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over vliegen boven conflictgebieden. Deze vergadering is openbaar. Het bestuur zal deze vergadering als toehoorder bijwonen.