20 February 2022

Internationale dag van de slachtoffers van vliegtuigongevallen en hun families

Vandaag, 20 februari is de Internationale dag van de slachtoffers van vliegtuigongevallen en hun families. In dat kader hebben de Stichting Vliegramp MH17 en de nabestaandenorganisaties van vlucht PS752 en de Air India vlucht 182, alle drie rampen waarbij vliegtuigen door geweld zijn gecrashed, een gezamenlijk statement uitgebracht:

Vandaag is de dag van herdenking voor alle slachtoffers die het leven verloren bij luchtvaartincidenten. Vliegtuigongelukken hebben verschillende oorzaken; technische mankementen, slecht weer en fouten van de bemanning zijn de voornaamste redenen voor luchtvaartrampen, maar dankzij de vooruitgang in technologie, onderwijs en veranderende regelgeving zijn deze de afgelopen jaren afgenomen.
Het aantal luchtvaartincidenten is afgenomen, maar er worden nog steeds luchtvaartmisdrijven gepleegd, en veel te vaak straffeloos. Tegenover het achteloze gedrag van de daders is het de plicht van de relevante internationale organisaties, zoals de ICAO-raad, om krachtig en met volle aandacht op te treden. Indien de regeringen en internationale instanties doeltreffend hadden gereageerd op terroristische organisaties of misdadige staten die burgervliegtuigen hebben aangevallen, zouden wij nu niet rouwen om het verlies van zoveel dierbare levens.

Wij, de families van de slachtoffers van Air India vlucht 182, Malaysian Airlines vlucht 17 en Oekraïense vlucht 752, hebben onze dierbaren verloren door de criminele acties van terroristische groeperingen of schurkenstaten. Wij geloven dat het nog niet te laat is om te handelen. Het is aan de internationale gemeenschap en de betrokken landen om snel te handelen en degenen die bommen op de Air India-vlucht hebben geplaatst of raketten op de Maleisische en Oekraïense luchtvaartmaatschappijen hebben afgevuurd, te straffen en soortgelijke tragedies in de toekomst te voorkomen. Wij, de families van de slachtoffers, staan vastberaden samen om de waarheid aan het licht te brengen en recht te doen geschieden aan de daders. Vandaag eren wij alle slachtoffers die het slachtoffer zijn geworden van dergelijke gruwelijke misdaden tegen passagiers van de burgerluchtvaart.