5 November 2014

OM informeert Tweede Kamer over werkwijze onderzoek MH17

De hoofdofficier van justitie van het Landelijk Parket van het Openbaar ministerie (OM), Fred Westerbeke, heeft vanmiddag voor de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken van de Tweede Kamer een briefing verzorgd over onderzoek MH17. Hieronder kunt u lezen waar de briefing over ging.

Het ging om een besloten technische briefing. Hier werd dezelfde informatie gedeeld als tijdens de bijeenkomsten met nabestaanden. Westerbeke legde de Kamerleden uit dat het OM en de politie het liefst morgen uitsluitsel willen geven over de precieze toedracht van de vliegramp.

Westerbeke onderstreepte in de briefing dat het strafrechtelijk dossier veel meer bevat dan alles wat op internet en televisie is te zien geweest.

In een strafrechtelijk onderzoek moet het OM wettig en overtuigend aantonen wat er is gebeurd en wie daar voor verantwoordelijk zijn. Dat is wat anders dan het aan elkaar koppelen van telefoongesprekken op internet, tweets, (satelliet)foto’s en verklaringen van onbekende en onherkenbaar gemaakte getuigen, zoals in sommige media gebeurt.

Westerbeke sprak tijdens de briefing ook zijn vertrouwen uit in de verdere voortgang van het internationale onderzoek. Ook zei hij dat het OM publiekelijk terughoudend is, juist om het van het onderzoek niet in de weg te staan.