6 January 2015

Aankondiging onderzoek naar de rol van de AIVD en de MIVD bij de besluitvorming rondom de veiligheid van vliegroutes

De Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten(CTIVD) maakt vanmiddag het volgende bekend:

website: www.ctivd.nl

De ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Defensie hebben de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (hierna: de CTIVD) in hun brief van 21 november 2014 gevraagd een onderzoek in te stellen naar de rol van de AIVD en de MIVD bij de besluitvorming rondom de veiligheid van vliegroutes. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (hierna: de OvV) heeft de ministers gevraagd dit verzoek aan de CTIVD te doen.

In de brief van de ministers staat dat de OvV naar aanleiding van de crash van vlucht MH17 van Malaysia Airlines op 17 juli 2014 onder meer de besluitvorming rondom het bepalen van vliegroutes onderzoekt. In dit onderzoek zijn drie onderzoeksvragen over de AIVD en de MIVD gerezen die de OvV door de CTIVD wil laten onderzoeken.

De onderzoeksvragen van de OvV zijn de volgende:

a) Wat is de formele structuur tussen de AIVD respectievelijk MIVD en de voor de luchtvaartveiligheid relevante partijen, zoals de luchtvaartmaatschappijen, luchtverkeersleiding en de ministeries m.b.t. het informeren over veiligheidsdreigingen?

b) Welke zijn de concrete activiteiten van deze twee diensten bij het uitwisselen van informatie met voor de luchtvaar relevante partijen?

c) Welke informatie hadden de AIVD en MIVD voorafgaand aan de crash van de MH17 over de veiligheidssituatie in Oost-Oekraïne, en in hoeverre hebben zij deze informatie gedeeld met voor de luchtvaartveiligheid relevante partijen? Wat waren de overwegingen om dit wel/niet te doen?

De CTIVD heeft besloten aan het verzoek van de ministers te voldoen. Anders dan gebruikelijk is volgens de Wiv 2002, zal de CTIVD haar bevindingen rechtstreeks rapporteren aan de OvV. Dit is haar zo gevraagd door de ministers. In lijn met de wijze waarop de CTIVD uitvoering geeft aan haar onderzoeken, streeft zij ernaar haar rapport in het voorjaar van 2015 af te ronden. De OvV maakt de bevindingen van de CTIVD samen met zijn eigen rapport openbaar.