1 June 2019

reacties bestuur stichting en werkgroep waarheidsvinding op uitlatingen minister-president Maleisie

Op 31 mei 2019 verscheen in de buitenlandse media een bericht, waarin de minister-president van Maleisië uitspraken deed over zowel het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid als het Joint Investigation Team. Maleisië heeft meegewerkt aan het onderzoek van de OVV en neemt deel aan het Joint Investigation Team. De MP van Maleisië heeft o.a. aangegeven, dat het onderzoek politiek gestuurd en niet neutraal zou zijn, dat de BUK-raket niet uit Rusland afkomstig zou kunnen zijn, etc. Wij vinden het geen goede zaak als een JIT-partner en deelnemer aan het OVV-onderzoek nu twijfel zaait over de onderzoeken, resp. over de onafhankelijkheid daarvan. volgens onze informatie staan alle JIT-partners, dus inclusief de Maleisische deelnemers aan het JIT-onderzoek nog steeds volledig achter de bevindingen van het JIT.

De Werkgroep Waarheidsvinding heeft vandaag hierover een brief gezonden aan de ambassadeur van Maleisië in Nederland.  Het bestuur van de stichting ondersteunt dit schrijven en heeft vandaag eveneens een brief gestuurd naar de ambassadeur van Maleisië.