15 April 2015

Verslag persbriefing repatriëringsmissie MH17

Zoals reeds eerder aangekondigd gaat de repatriëringsmissie weer van start. Head of mission Pieter Jaap Aalbersberg en commodore Theo Ten Haaf hebben zojuist een toelichting gegeven op de planning, de werkzaamheden en het zoekgebied voor deze missie.

Fact Finding Missie

Tussen 20 en 28 maart is een Fact Finding-missie uitgevoerd. Een 12-koppig team heeft de situatie ter plekke beoordeeld. Het team heeft wrakstukken geborgen die door de lokale autoriteiten waren verzameld. Experts hebben de ‘burned sites’ bekeken en daar ook stoffelijke resten geborgen. Ook is voor het eerst een schouw uitgevoerd in het gebied ten noordwesten van Petropavlivka. De Fact Finding Missie is gebruikt om plannen te maken voor de uitvoering van de repatriëringsmissie.

Veiligheid als randvoorwaarde

De veiligheidssituatie in Oost-Oekraïne is nog steeds een van de randvoorwaarden om de repatrieringsmissie te starten. De operationele voortgang is daarnaast ook afhankelijk van het weer en de samenwerking met organisaties als OVSE en de SES.

Start van de repatriëringsmissie

Focus van deze missie is de repatriëring. Het team houdt zich niet bezig met opsporing, vervolging en onderzoek naar de toedracht. Dit is in handen van het Openbaar Ministerie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Het team zal zijn uiterste best doen om de resterende stoffelijke resten en persoonlijke eigendommen van de slachtoffers te bergen. Dat is echter geen garantie dat ook echt alles gevonden wordt. Met de lokale autoriteiten zijn goede afspraken gemaakt indien later alsnog iets wordt gevonden. De missie duurt zo lang als nodig is, naar verwachting is dat enkele weken.

Het team

Het team is gisteren en vandaag gearriveerd in Donetsk. Ze gaan zo snel mogelijk aan de slag. Het totale team bestaat uit circa 30 leden: 1 Australiër, 5 Maleisiërs en 24 Nederlanders. 20 militairen en politiemensen reizen vanuit Donetsk naar de crashsite heen en weer (waaronder 4 Maleisiërs). 10 teamleden blijven in Charkov.

De OVSE begeleidt  het team weer bij de werkzaamheden. Zij zorgen dat er toegang is tot het gebied. Daarnaast is er ondersteuning van de SES (lokale hulpdiensten).

Doel van de missie

Het team gaat een uiterste inspanning leveren om resterende stoffelijke resten en persoonlijke eigendommen van slachtoffers te bergen. Het doel is om beide ‘burn sites’ te schonen en het gebied ten noorden van Petropavlivka te bezoeken.

Op de burned sites verwachten we nog stoffelijke resten te vinden. De velden rond de ‘burn sites’ zullen worden geschouwd. De twee ‘burn sites’ - een grote (van 100 bij 100 meter) en een kleinere (45 bij 80 meter) - zullen in sectoren van 5 bij 5 meter worden ingedeeld, waar methodisch in zogenaamde rasters zal worden gewerkt. De grond zal zeer nauwkeurig worden geïnspecteerd. In elk raster is een forensisch expert aanwezig en verantwoordelijk voor het zoekproces.

Noordwestelijk deel crash-site

De veiligheidssituatie ter plaatse laat verder het voor het eerst toe dat een nog niet onderzocht veld ten noordwesten van Petropavlivka nu wel kan worden bekeken. Met de burgemeester waren reeds afspraken over het bergen van de wrakstukken. Het is echter van groot belang dat we de situatie aldaar nu ook zelf kunnen beoordelen, in aanwezigheid van een forensisch expert voor het bergen van eventuele stoffelijke resten. En voor het bergen van eventuele wrakstukken die er nog liggen.

Vondsten

Zoals gezegd gaat het team een uiterste inspanning leveren om resterende stoffelijke resten en persoonlijke eigendommen van slachtoffers te bergen. De aangetroffen stoffelijke resten worden via Charkov naar Nederland overgebracht. Dit gebeurt met het gebruikelijke ceremonieel. Het is echter nog te vroeg om aan te geven wanneer dat gaat gebeuren.

/uploads/documenten/PP_Persbriefing_repatri%C3%ABringsmissie_MH17.pdf